Op vakantie met ProMa

Ondernemen is net als vakantie vieren. U moet er hard voor werken, maar op een dag wordt uw droom werkelijkheid, of dat nu een exotisch strand is of het afronden van een grote klus. Al dat harde werken leidt soms af van uw werkelijke doel. Terwijl u zo hard bezig bent met het regelen van uw vakantie, vergeet u bijna waarom u gaat. Het is belangrijk uw visie niet uit het oog te verliezen door bijkomende omstandigheden. De vraag die hierbij centraal staat is: waarom? Management-guru Simon Sinek, bekend van de Golden Circle theorie, stelt dat een succesvolle ondernemer handelt vanuit de waarom een ondernemer onderneemt, oftewel: uw visie en missie.

Uw visie en missie is uw DNA

Wanneer het DNA van uw organisatie is vastgesteld, kunt u gaan bedenken hoe u dit in de praktijk gaat bereiken. Het moet niet alleen een verhaal op papier zijn, maar ook zichtbaar zijn in al uw handelingen en gedragingen. Als u vanuit uw missie en visie werkt, brengt u in de praktijk wat bij u als ondernemer past. U spiegelt daarmee af wie u wilt zijn als ondernemer. 

Meegezogen worden in de chaos van alledag

Het lijkt zo vanzelfsprekend; werken vanuit uw visie en missie. Maar eenmaal bezig aan een grote klus, kunt u gemakkelijk verloren raken in de drukte van het moment. De waarom-vraag stelt u niet meer aan uzelf, want u bent alleen nog maar bezig met het vinden van antwoorden op de hoe- en wat-vragen; u bent brandjes aan het blussen. Dat is het moment waarop u het DNA van uw organisatie juist niet uit het oog moet verliezen. Maar hoe houdt u in zo’n situatie de focus op uw waarom? 

Chaos bij ProMa Consulting

Bij ProMa hebben wij veel veranderingen doorgemaakt de laatste tijd. Zo is onder andere ons personeelsbestand verdubbeld. Het gevolg was het risico om voornamelijk bezig te zijn met dingen die niet bij ProMa passen. Ook wij moesten ervoor zorgen dat ons DNA niet werd aangetast. Dit hebben wij gedaan door ons te focussen op de waarom-vraag. Waarom willen wij ondernemen? Ons antwoord: het ondersteunen van ondernemingen bij ontplooiing van mens, project en organisatie. Onder andere door het volgende:

  • Neem de juiste mensen in dienst; vraag ook naar hun waarom. Samen staat u sterk. Als de kandidaat een motivatie heeft die past bij de visie en missie van uw onderneming, is de kans groot dat u samen de focus weet vast te houden.
  • Zorg dat u de visie overdraagt aan uw nieuwe mensen (integrale onboarding). Bij ons krijgt een nieuwe medewerker bij indiensttreding alle mogelijkheden om het ProMa DNA te leren kennen, door kennis te maken met allerlei verschillende facetten van de organisatie.
  • Geef voorrang aan uw waarom. Oftewel; blijf uzelf afvragen of u nu wel doeltreffend bezig bent met het bereiken van uw visie en missie. Bij ProMa staan we elke week even stil om te kijken naar waar we nou mee bezig zijn.
  • Besteed bijkomende zaken uit aan mensen die hier hun ‘waarom’ in hebben. Als er zaken op uw pad komen die u moet uitvoeren, maar die u afleiden van uw werkelijke doel, dan kunt u deze ook uitbesteden. Zo hebben wij onze RI&E door een andere partij laten opstellen. 
  • Blijf uw visie naar uzelf en anderen communiceren. Zelfs wanneer het lijkt alsof iedereen echt op de hoogte is van de missie en visie, is het toch aan te raden om de visie en missie te blijven aanstippen. Als dit naar de achtergrond verdwijnt, is het moeilijk om in drukke tijden dit weer naar de voorgrond te halen. 

Laat u niet opslokken

Ondernemen is hartstikke leuk, vakantie vieren ook. Laat u niet opslokken door allerlei zaken die er extra bij komen en zo uw visie uit het oog nemen. Zorg dat u vanuit de waarom duidelijk krijgt wat u nodig hebt en hoe u dat bereikt. Houd dat exotische strand voor ogen en laat u niet overwinnen door stress. Besteed zaken die niet uw waarom zijn uit, zoals bijvoorbeeld uw visumaanvraag. Neem mensen mee die ook willen relaxen op een strand in plaats van met haaien willen duiken. Laat u niet opslokken, laat u leiden door uw waarom. 

ProMa is uw reisbureau 

Onze missie is ondernemingen te ondersteunen in al die bijkomstige zaken. Bijvoorbeeld door het uitvoeren van kwaliteitsmanagement, HR-management, integraal projectmanagement, etc. We laten de missie en visie van uw organisatie graag aan u over. U het exotische strand, wij de visumaanvraag. Weet u wat uw missie is? Voelt u zich vrij om daarover te sparren. Neem contact met ons op via het onderstaande contactformulier.