Waarom ligt de weg drie werken open en zie ik niks gebeuren?

We krijgen er allemaal wel eens mee te maken; werkzaamheden in de buurt. Omleidingsborden worden geplaatst, de weg wordt afgesloten, parkeerplekken  worden bezet door materiaal en een stoep wordt opengebroken. Dit alles gaat gepaard met geluidsoverlast. Vervelend? Zeker. Doelloos? Absoluut niet. 

Waarom doen we het eigenlijk? 

Een aantal jaar geleden kreeg Amsterdam-Zuid te kampen met een grote stroomstoring met alle gevolgen van dien. Geen stroom betekent geen internet, geen e-mail en interne systemen. Iedereen in de kantoren aan de Zuidas kon zijn of haar werkzaamheden niet meer uitvoeren en besloot tegelijkertijd naar huis te gaan. Echter, ook de trams reden niet en de stoplichten waren buiten gebruik. Ik besloot even stil te staan en het tafereel dat ontstond te observeren. Er ontstond een complete verkeerschaos; groepjes mensen die radeloos in het rond liepen opzoek naar OV dat nog wel reed, brandweerauto’s met loeiende sirenes die hier tussendoor probeerde te komen om mensen uit vastzittende liften te bevrijden en  in het ziekenhuis ontstond paniek omdat het op noodstroom over moest.  

Volgens onderzoek van Netbeheer Nederland werkt ons elektranet 99,995 % van de tijd, in 2017 hadden huishoudens gemiddeld 24 minuten geen stroom. Omdat wij zo gewend zijn aan een erg betrouwbaar energienetwerk, merken wij de gevolgen van een eventuele storing des te meer. Zaken als internet, televisie, licht, het opladen van elektronisch apparatuur waarmee wij 24 uur per dag bereikbaar zijn of voor sommigen zelfs het vervoer zijn allemaal afhankelijk van één ding: een stabiel elektranet. Wij lijken het vanzelfsprekend te vinden dat dit net te allen tijde beschikbaar is. 

Dit is waarom we het doen

Er komt iedere dag veel bij kijken om deze 99,995 % te behouden. Zoals vergunningen aanvragen, eisen vanuit de omgeving meenemen en de technische werkzaamheden zoals graven, kabeltrekken, straten en ga zo maar door. 

Hoe deze werkzaamheden worden uitgevoerd ondergaat een transformatie. Van cowboygedrag naar maatschappelijk verantwoord werken waarbij de balans wordt gezocht tussen de eisen van de stakeholders en de technische haalbaarheid van een project, ofwel het uitvoeren van Omgevingsmanagement.

Wederzijds aanpassen

Waar de infra haar werkzaamheden steeds meer aanpast op de omgeving, lijkt er  bij het laatstgenoemde juist steeds minder begrip te zijn. Ik zou willen vragen om te begrijpen waarom bepaalde werkzaamheden noodzakelijk zijn. Kunt u even niet op uw vaste parkeerplaat parkeren? Heb hier alstublieft begrip voor. Ziet u dat de straat drie weken openligt zonder dat er iets lijkt te gebeuren? Voordat u een klacht indient bij de desbetreffende instantie stel deze vraag aan de mensen die aan het werk zijn, misschien is er wel een goede reden dat de weg langer openligt. 

Een project wordt succesvol op het gebied van omgevingsmanagement wanneer een aantal zaken zich voordoen: een aannemer die omgevingsbewust onderneemt. Een omgevingsmanager die de belangen van de stakeholders behartigd, maar hierbij wel realiseert wat de impact van de eisen is op de technische maakbaarheid van een project. Als laatste en misschien wel als belangrijkste: stakeholders die zich bewust zijn dat de overlast die op dat moment wordt ervaren onderdeel is van iets wat ons alledaagse leven een stuk comfortabeler maakt. Want zonder schaduw, is er geen licht. 

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *