Crash course: hoe overleef ik de feestdagen

Het begint al halverwege november, als Sinterklaas het land binnenvaart. Het feestseizoen is begonnen. Black Friday, 5 december, Kerst en de jaarwisseling zelf zijn het ergste nog niet. Privéafspraken moeten maanden van tevoren gepland worden in deze drukke periode. Agenda’s komen ook nog eens vol te staan met afspraken die draaien om teametentjes, evaluatie rondes, beoordelingsgesprekken en terugkijk momentjes. 

Blijkbaar hebben we de behoefte om tijdens dit seizoen eens grondig terug te blikken en stil te staan. Maar we moeten ook het jaar afsluiten en geregeld overwerken om de laatste cijfers rond te krijgen, terwijl we druk zijn met het organiseren van de kerstborrel. Het vergt veel van onze tijd en energie. In deze blog geven we u enkele tips in timemanagement en misschien nog wel belangrijker; hoe u gezond en fit blijft in deze stressvolle en wisselvallige periode. 

  1. Door deze zin 5 keer te herhalen en elke keer de nadruk te leggen op één van de woorden, kunt u bij elke taak erachter komen wat de prioriteit is:

– “MOET ik dit nu doen?”, oftewel moet het echt of niet?

– “Moet IK dit nu doen?”, oftewel moet uzelf of misschien iemand anders de taak doen?

– “Moet ik DIT nu doen?”, oftewel is de taak die u denkt te moeten doen wel echt de taak die u moet doen?

– “Moet ik dit NU doen?”, oftewel is de afronding nu nodig of kan het later?

– “Moet ik dit nu DOEN?”, oftewel wilt u  het eigenlijk wel doen?

  1. Werk uw mailtjes aan het eind van de dag bij. Vaak doen mensen het andersom, maar uit onderzoek blijkt dat onze efficiëntie op de werkplek minder wordt aan het eind van de dag. Door complexere werkzaamheden naar het begin van de dag te schuiven en minder ingewikkelde taken aan het eind te doen, zoals e-mails beantwoorden, krijgt u meer gedaan op één dag.
  2. Zet uw telefoon uit. Het is een open deur, maar elke keer als we de telefoon erbij pakken (en dat doen we bijzonder vaak!) verliezen we een groot deel van de productiviteit. Zelfs tot een paar minuten nadat u de telefoon weer terug heeft gelegd, is de productiviteit nog niet op hetzelfde peil als dat u had alvorens u de telefoon pakte. 
  3. Slaap goed. Slaap is essentieel voor een scherp en alert brein. U krijgt echt meer zaken afgerond als u een kwalitatieve slaap heeft gepakt. Ook bevordert slaap het immuunsysteem, wat u meer weerbaarder maakt voor verkoudheid en griep. Dus geen schermtijd alvorens het slapen gaan. Maak een wandelingetje tussen de middag, zorg voor een goed slaapklimaat en probeer het schrijven van een dagboek eens uit als u last heeft van slaapproblemen.
  4. Laat het chocolaatje staan en pak een mandarijn. In de donkere dagen voor kerst liggen ze voor het oprapen, maar al dat lekkers is er om van te genieten met mate. Wij hoeven u dat natuurlijk niet te vertellen, maar een gezonde levensstijl bevordert ook uw weerstand tegen nare virussen en bacteriën.

Kortom: met goed timemanagement, een gezonde levensstijl en lekker uw rust pakken als u dat nodig heeft, komt ook u die feestelijke dagen door. Geniet ervan! Vrolijke feestdagen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *