Mieke bij de Provincie Noord-Holland

Ik werk sinds maart 2019 bij de Provincie Noord-Holland. Aanvankelijk ben ik aangenomen als assistent toetscoördinator. Dit hield in dat ik de toetscoördinator van het project ‘trajectonderhoud N244a-N246’ hielp bij de coördinatie van de documenttoetsen. Dat was een mooie aanvulling, want dit deel van toetscoördinatie had ik niet eerder gedaan. Sinds oktober 2019 ben ik de manager projectbeheersing gaan helpen met de overdracht en decharge van hetzelfde project.

Project ‘trajectonderhoud N244a-N246’ behelst de provinciale weg van Alkmaar (N244a) tot Wormerveer (N246). Hieronder vallen 2 beweegbare bruggen (de voormalige Beatrixbrug die nu de Prinses Amaliabrug heet en de Kogerpolderbrug) en een viaduct waaraan betonreparaties moeten worden uitgevoerd (Kunstwerk 19D16 waar de N246 overheen en de N203 onderdoor gaat). 

De uitvoering was medio 2018 gestart en begin 2019 kwam er een tsunami van documenten (werkplannen e.d.) van de aannemer naar de provincie. Dat was het moment dat ik in beeld kwam. Als assistent toetscoördinator coördineerde ik de documenttoetsen, ik hield de planning bij, zette documenttoetsen uit naar de toetsers, hield de voortgang in de gaten en adviseerde de contractmanager over de terugkoppeling van de toetsen naar de aannemer. Het was een leuke en gevarieerde baan. Ik heb er veel van geleerd. Nadat de tsunami aan documenten afnam was het niet meer nodig de toetscoördinator te ondersteunen.

Omdat ik het project inmiddels kende en de manager projectbeheersing hulp kon gebruiken met de overdracht en decharge van het project, ben ik hem gaan helpen. Kort gezegd betekent dit het volgende; Beheer en Uitvoering (B&U) van Provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van (vaar-)wegen, bodem, groen, en openbare vervoersnetwerken. B&U heeft het project ‘trajectonderhoud N244a-N246’ overgedragen aan ons projectteam. Het projectteam heeft het project laten uitvoeren en nu moet het projectteam het project weer overdragen aan B&U. 

Toen B&U het project overdroeg aan het projectteam zijn er afspraken gemaakt over wat er gedaan moest worden en hoe men dit wilde hebben. Er waren ook afspraken gemaakt over hoe men dit weer terug wilde krijgen van het projectteam. 

Tijdens de voorbereiding en uitvoering zijn er documenten geschreven, welke gearchiveerd moeten worden, zodat de beheerder ze later terug kan vinden (bijvoorbeeld documenten over garanties, hoe bepaalde dingen zijn uitgevoerd, wanneer en waarom er wijzigingen zijn aangebracht, maar ook contractstukken, tekeningen enz.). Verder zijn er digitale kaarten waarop precies aangegeven staat waar de weg loopt, waar de bebording staat, groenstroken, kunstwerken en nog veel meer. Deze kaarten moeten worden bijgewerkt nu er van alles is veranderd. 

Dit en de archivering coördineert de manager projectbeheersing in de fase van overdracht en decharge en hierbij help en adviseer ik hem. In deze rol kom ik veel in aanraking met de IPM-rolhouders. Daardoor heb ik veel geleerd over de inhoud van hun werkzaamheden en wie, waarvoor verantwoordelijk is. Deze kennis is zeer waardevol. Kortom ook nu leer ik veel. 

Het streven is het project dit jaar overgedragen te hebben na een goedkeuring op de decharge van de beheerder.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *